Mijn naam is Sandra Dijkman Dulkes en ik woon al jaren met veel plezier in Bussum. Mijn werk voor de NOS heeft me naar 't Gooi gebracht. Ruim twintig jaar heb ik bij deze organisatie gewerkt. Eerst voor het radioprogramma NOS Langs de Lijn en daarna voor de nieuwssite NOS.nl. In 2017 gaf ik de zekerheden van een vaste baan op, omdat ik toe was aan een nieuw avontuur. En dat beleef ik nu, met mijn eigen tekstbureau: SDD Publicaties.

Wil je meer over mij weten? Lees dan hieronder verder.

 

Als klein meisje zat ik gekluisterd aan de radio. Ik luisterde naar de voetbalverslagen van NOS Langs de Lijn. Wedstrijden van het Nederlands elftal, van Ajax, PSV of Feyenoord. Dat maakte niet uit, al had ik natuurlijk wel mijn voorkeur. Niemand mocht me storen, ik wilde alles horen. En als er een doelpunt viel, dan juichte ik in stilte, want beneden wilden ze het nog niet weten. Daar wachtten ze op de samenvatting op tv. Maar als ik na de wedstrijd beneden kwam, konden ze aan mijn gezicht wel zien hoe laat het was. 

 

Een droom

De magie van de radio, in combinatie met de spanning van de wedstrijden. Dat vond ik fantastisch. Daar wilde ik iets mee. Na de middelbare school meldde ik me daarom aan bij de School voor Journalistiek en Voorlichting in Utrecht. Als afstudeerrichting koos ik voor mijn passies: radio en sport.

 

Natuurlijk sloot een stage bij Langs de Lijn daar mooi bij aan. Een droom kwam uit. En het werd nog beter: ik mocht blijven na mijn stageperiode, als producer, redacteur en verslaggever. Ineens stond ik oog in oog met die voetballers die op de radio voorbijkwamen en die ik van een afstand in het stadion zag. Ik leerde veel en had het naar mijn zin, maar een kans om een tijdje naar het buitenland te gaan, kon ik niet afslaan. Ik vertrok voor twee jaar naar Barcelona en ging iets heel anders doen: vrijwilligerswerk met dieren (een andere passie). 

 

Razendsnel

Na mijn buitenlandse avontuur keerde ik terug bij de NOS, nu op de internetredactie die een aantal maanden eerder was opgezet. Ik richtte me grotendeels op algemeen nieuws, maar ook de sport bleef aanwezig. In het begin rommelden we letterlijk maar wat aan, want nieuws brengen op internet was nieuw.

Maar het medium ontwikkelde zich in een razendsnel tempo en ik ontwikkelde mee. Hoe breng je nieuws op internet? Hoe bereik je de lezer? Hoe schrijf je voor dit medium? Hoe maak je online video's? Hoe zet je sociale media in? Hoe werk je met storytelling? Ik heb er erg veel geleerd. De ervaring die ik heb opgedaan, neem ik mee en zet ik nu in voor mijn eigen tekstbureau.